Winey.pl

  • Home
    • Polski
    • Français
    • Italiano
    • Castellano
  • English
  • Polski
  • Français
  • Italiano
  • Castellano
  • Privacy
    • Prywatność
    • Confidentialité
    • Privacy
    • Privacy
  • Contact
    • Kontakt
    • Contact
    • Contatto
    • Contacto
  • Polish Blogs About Wine

Wino w dyskontach i ślepy zaułek rozwoju

17 September 2016 by Andrzej Szadkowski 1 Comment

Tytuł o niczym i o wszystkim, czyli kolejna prowokacja. Powoli zaczynam zdawać sobie sprawę, że zapędziłem się w ślepy zaułek, jak – zresztą – wszyscy ci, którzy chcieliby w towarach z dyskontu widzieć wzorce dobrego smaku. Bez ideologii tego nie rozbierzesz i to ideologii słusznie, lub niesłusznie odrzuconej. Im więcej, bowiem, tanich winiawek udających znakomitości, tym głośniejszy dochodzi do mnie śmiech historii, a to dlatego, że udało się masy dopuścić do masowego wydawania pieniędzy, utrzymując jednocześnie w ryzach, a to przy pomocy stymulowania konsumpcji.

Najpierw zanęcono wolnością, rozbudzono ambicje, potem zaś uśpiono marzeniami o wszechmocy ukrytej w nieograniczonych możliwościach konsumowania.

Czy tak do końca? Otóż nie, możliwości te nadal podlegają klasowemu podziałowi na biednych i bogatych, stawia się, natomiast, przed biednymi wzorce z podwórka Carringtonów po to, by uśmierzyć społeczne nerwice i rozbuchać konsumpcję, dzięki której bogacą się na nas prawdziwi zarządcy. Im więcej biednych klientów, tym więcej sprzedanych za grosze towarów i tym bogatsze stają się tłuste koty. Od kilkudziesięciu lat rozwój jest manipulowany w jednym wyłącznie kierunku. Coraz mniejsza liczba wytwórców, czyli coraz większa koncentracja kapitału i coraz większy rynek, a że jest to rynek konsumentów biednych, podatnych na bunt wynikający z frustracji, tym bardziej wyrafinowane oszustwo ukryte w strukturach społeczeństwa. Zdaję sobie, przy tym, sprawę, że pisząc do biednych o wspaniałościach win, do których nigdy nie będą mieli dostępu, uczestniczę w takim oszustwie, do czego popychają mnie ambicje, nuda, głód popularności, a więc wszystko to, co próżny człowiek w sobie zawiera.

Towary w dyskontach są przeznaczone na rynek masowy. Wino na rynku masowym nie jest tym samym winem, które od setek lat produkowało archaiczne społeczeństwo i podlega przemysłowym regułom wytwarzania. Nie będzie nigdy możliwym, aby jakiś koala, czy inny Kowalski uzyskał dostęp do możliwości nabywczych Rockefellera, dlatego absurdalnym jest opisywanie Kowalskiemu zawiłości i doskonałości smaków, na które tylko Rockefeller może sobie pozwolić.

Tych dylematów nie uda się nikomu rozwiązać, są one – bowiem – nieodłączną częścią mało doskonałego świata, na którym żyjemy. Dobrze, jednak zdawać sobie z tego sprawę. W czasach jednak kciuka zastępującego coraz częściej komórki mózgowe trudno jest namawiać publiczność do myślenia, nawet jeżeli myślenie związane jest z reformą oświaty. Waląc, więc, łbem w mur dylematów koala coraz częściej chowa się w najwyższych partiach eukaliptusów. I to by było na tyle.

Share this:

  • Tweet

Filed Under: polski

Comments

  1. Jarosław says

    17 September 2016 at 19:11

    Koala zaprezentował ekonomiczny egzystencjalizm sceptyczny, chociaż egzystencjalizm jest zawsze sceptyczny. To prawda, rynki rządzą światem. Koncentracja kapitału to proces, a krańcową formą firmy jest korporacja. Tak to już jest. Chociaż nasz Koala trochę nam odjeżdża w stronę T.Pikettego, to modne ostatnio prądy analiz makroekonomicznych. Ale dobrze, że nie przeczytaliśmy w tekście o … neokolonializmie. Przeczytaliśmy jednak pewną złośliwość odnośnie “reformy oświaty”. Czyżby Koala nie wierzył w “dobrą zmianę”? Może proponuje nam lepszą zmianę? Trzeba wierzyć w lepsze jutro!

    Szkoda, że nie przeczytamy dobrego tekstu Koali o Ch.Lafite, albo innych winach zastrzeżonych dla Rockefellerów. Takie wina zasługują na dobre pióro.

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS w12zdaniach

We help Ukraine

My Pleasant Wine in February 2022

Tombacco Aglianico del Beneventano IGT 2020

Why donate?

about wine in the world

  • - Wine Spectator |
  • - VinePair Blog |
  • - WineBusiness.com |
  • - Wine Industry Advisor |
  • - Wine Folly |
  • - Vivino Blog |
  • - Natalie MacLean Blog |
  • - Vinography |
  • - Emmanuel Delmas |
  • - Wojciech Bońkowski |
  • - The Academic Wino |
  • - En Magnum |
  • - Fernando Beteta, MS |
  • - The Wine Wankers |
  • - Tim Gaiser, MS |
  • - Wineanorak |
  • - The Jordan Journey |
  • - Sip on this Juice |
  • - Tim Atkin, MW |
  • - Wine Lovers-Barcelona |

Our friends

  • - www.online-tlumaczenia.pl
  • - www.lokoz.com

#winey.pl

Webmaster: 2021 @ winey.pl

  • Home
  • English
  • Polski
  • Français
  • Italiano
  • Castellano
  • Privacy
  • Contact
  • Polish Blogs About Wine

Copyright © 2022 · Agency Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

Go to mobile version